Sunday, August 19, 2018

Bukit Kutu

18 Ogos 2018
Aku bersama Team Hiking Selangor memulakan pendakian di Bukit Kutu yang terletak di Kuala Kubu Baru Selangor.
Pendakian bermula jam 8.00 pagi. Disini parking kereta amat mudah. Parking lot disediakan dan dikenakan bayaran rm1.00 sahaja.

Trek pertama kami melalui 3 batang anak sungai. Di sekitar sini ramai pengunjung berkelah berkhemah bersama ahli keluarga dan rakan2. Memang cantik tempat ni. Kebersihan dijaga rapi oleh penduduk sekitar yang terdiri dari kalangan orang asli.

Selesai merentasi 3 batang anak sungai ini kami berdepan dengan trek yang menegak hampir 90 darjah. Trek yang agak sukar bagi aku. Licin dan berakar.
 Alhamdulillah cuaca baik jadi trek tidak licin. Seandainya hujan atau selepas hujan kami pasti mengalami kesukaran mendaki.

Dari bawah ke check point pertama agak kurang trek landai. Di check point pertama kami dapat berehat seketika. Dari bawah ke check point pertama pendakian mengambil masa setengah jam. Penat boh.

Rehat 3 minit pendakian diteruskan lagi. Makin tinggi trek makin mencabar. Tegak trek makin meningkat. Disinilah pendaki yang kurang stamina pasti akan stress.
Kekuatan fizikal dan mental amat diperlukan disini. Tiada lagi trek landai yang ada cuma anak2 tangga seolah sedang menaiki anak tangga KL Tower hahahaha
Semasa pendakian fikiran 100 peratus fokus pada trek risau berlaku kemalangan tak di ingini seperti terjatuh.

Hampir 3 jam pendakian yang amat menyeksakan akhirnya kami sampai di Bau Tedung. Disini ramai pendaki berehat disini sambil menambah tenaga.
Kawasan rehat menarik dilitupi batu batu besar yang menjanjikan pemandangan menarik. Tapi awas banyak lebah disini. Walaupun lebah tak menggigit tapi agak rimas badan dihurungi lebah.

Hampir setengah jam jugak berehat kat sini sambil berbual dan makan2. Perjalanan diteruskan kerana puncak Bukit Kutu masih jauh. Perghhhhhhhhhhh pewai boh

Kami sampai disekitar puncak jam 12.45 tengahri. bermakna sudah 4 jam 45 minit pendakian. Bayangkan 4 jam 45 minit. Rasa nak menitik air mata hahahaha

Akhirnya kami sampai di puncak Bukit Kutu berketinggian 1090meter. Bagi aku ketinggian ni bukan lagi bukit tapi gunung. Tak tau kenapa masih lagi di panggil bukit.
Berehatlah kami disini menghilangkan penat lelah berborak minum makan

Ok laa puas hati walaupun berpenat lelah bersusah payah mendaki. Kami teruskan perjalanan ke banglo tinggalan British. Difahamkan banglo ini adalah tempat pengurusan bagi hal berkaitan lombong biji timah suatu ketika dahulu.
Banglo ini dibina sebelum perang 1945. Aku tak tahu sangat pasal banglo ni. Tapi bagi aku tempat ni sedikit menyeramkan. Walaupun seram kami tetap berphotography hahahaha

Pukul 2,30 kami memulakan perjalanan turun. Masa perjalan turun ni agak bahaya sebab trek terlalu curam. Disinilah kekuatan lutut diguna hampir semaksima mungkin.
Pendaki perlu lebih berhati hati untuk mengelakkan kemalangan tak di ingini berlaku.
Jam 5.00 kami sampai di parking kereta. Mandi sungai dulu boh buang segala karat daki peluh melekat kat badan.
Memang ianya suatu kepuasan bagi pendaki mendaki Bukit Kutu.
Walaupun trek sukar pasti kami akan datang lagi.

Terima kasih sudi luang masa baca coretan pendek pendakian aku dan THS.